دستورالعمل نگهداری از ظروف چینی با دکور داخل لعابی IGD (In-Glaze Decoration)

سه‌شنبه 5 مهر 1401
دستورالعمل نگهداری از ظروف چینی با دکور داخل لعابی IGD (In-Glaze Decoration)

بررسی ها نشان می دهد که ظروف چینی سخت به دلیل دمای پخت 1400 درجه سانتی گراد و سطوح صیقلی و قابل دسترس جهت سهولت شستشو، مناسب ترین ظروف غذاخوری هستند و از میان انواع این محصولات، ظروف دکور شده با فناوری داخل لعابی (In- Glaze Decoration) بهترین گزینه می باشند.

اگر چه کلیه محصولات شرکت چینی زرین ایران به دلیل استفاده از بهترین مواد اولیه ساخت کشورهای اروپایی و بهره مندی از آخرین فناوری های چاپ روی ظروف از مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر شستشو در ماشین های ظرفشویی برخوردار هستند، لیکن ثبات رنگ و طرح ظروف در محصولات دکور شده با فناوری داخل لعابی (IGD) 100٪ تضمین گردیده است.

در روش دکور داخل لعابی که در کشور انحصاراً توسط چینی زرین تولید می شود طرح های روی ظروف که به وسیله رنگ های معدنی مخصوص دکور داخل لعابی چاپ شده اند را برای پخت سوم و نهایی به جای کوره های 900 درجه سانتی گراد به کوره های قدرتمند 1200 درجه سانتی گراد مخصوص پخت داخل لعابی می فرستند. فرآیند حساس پخت سوم ظروف چینی با ظرافت توسط ما کنترل می شود تا لعاب چینی ذوب شود بدون آنکه به ظرف یا نقش روی آن در اثر شدت حرارت آسیبی وارد شود. بدین ترتیب نقوش روی ظروف به آرامی داخل لعاب فرو می نشیند. لعاب براق و شفاف چینی زرین به صورت پوششی بسیار سخت روی نقوش را می پوشاند و به این ترتیب مقاومت طرح و نقش روی ظرف در برابر شستشوهای مکرر در ماشین ظرفشویی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته و شستشو با مواد شوینده استاندارد و درجه حرارت بالای ماشین های ظرفشویی اثری بر درخشندگی این محصولات نخواهد داشت، به این ترتیب ثبات نقوش روی ظروف به صورت مادام العمر تضمین می گردد.

همچنین این محصولات به دلیل عدم تماس مواد غذایی با طرح روی ظرف، بهداشتی ترین نوع ظروف غذاخوری محسوب می گردند. به علاوه پوشیده شدن نقوش روی چینی به وسیله لعاب شفاف و براق سبب ایجاد درخشش و براقیت بیشتر این محصولات از یک طرف و سهولت شستشو و تمیز کردن ظروف از سوی دیگر می شود.

در ظروف دکور شده به روش IGD (دکور داخل لعابی)، لعاب مانند لایه ای شفاف و محافظ روی طرح ها و نقوش را می پوشاند که موجب درخشش فوق العاده نقوش روی ظروف می شود و همچنین مقاومت آنها را در برابر شست و شو بسیار بالا می برد، بنابراین:

  1. استفاده از مواد شوینده به هیچ وجه موجب آسیب دیدن نقوش آنها نخواهد شد و برای استفاده روزمره و شست و شوی مکرر در ماشین ظرفشویی کاملاً مناسبند. این ظروف با عبارت "Dishwasher Safe " در پشت آنها مشخص شده است.
  2. استفاده از انواع بدون طلای این ظروف در مایکروفر بلامانع است.
  3. استفاده از مواد سفید کننده مانند وایتکس، برای سلامتی انسان مضر است. لیکن در صورت نیاز به شستشو می توان از محلول رقیق شده و در مدت زمان کوتاه استفاده نمود ولی می بایست حتی المقدور از تماس مستقیم این مواد با طرح روی ظروف جلوگیری شود. پیشنهاد می شود از پودر ظرفشویی مرغوب به عنوان جایگزین سفیدکننده استفاده نمایید.
  4. طراحی ظروف چینی زرین ایران به نحوی است که قابلیت چیدمان روی هم و دسته بندی را دارد. از آنجا که پایه های ظروف چینی بنا به ضرورت های فنی تولید فاقد لعاب است، علی رغم صیقل داده شدن به دلیل سختی بسیار می تواند روی سطح لعاب ظروف زیرین و یا میزهای شیشه ای خط و خش ایجاد نماید. لذا پیشنهاد می شود در زمان دسته بندی ظروف تخت علی الخصوص هنگام جابجایی از قراردادن تعداد زیاد بر روی یکدیگر خودداری نمایید تا وزن زیاد ظروف بر روی یکدیگر موجب آسیب به لعاب ظروف زیرین و طبعاً کدر شدن سطح بشقاب ها نگردد. قرار دادن یک دستمال بین ظروف به حفظ سلامت آنها کمک خواهد کرد.
  5. ظروف چینی که با فناوری IGD (دکور داخل لعابی) تولید می گردد دارای سطوح صیقلی تر و براق تری هستند و طرح تزئینی روی آنها در تماس مستقیم با مواد غذایی نمی باشد.

 

ظروف دکور شده به روش IGD (دکور داخل لعابی) با ذکر عبارت زیر در پشت ظرف مشخص می گردند:

  • "Inglaze Decoration " و "Dishwasher Safe " برای طرح های طلادار
  • "Inglaze Decoration " و "Microwave & Dishwasher Safe " برای طرح های بدون طلا