چیدمان میز ناهار

دوشنبه 10 مرداد 1401
چیدمان میز ناهار

آیا روش چیدن میز یک روش استاندارد و همیشگی دارد یا یک مسئله سلیقه ای است؟ آیا مربوط به فرهنگ فرد میزبان می‌شود یا یک نکته بین‌المللی است؟

ناهار یکی از مهم ترین وعده های غذایی است. هر قدر میز ناهارخوری خود را بهتر چیدمان کرده باشید، راحت تر از عهده سرویس دادن به میهمانان خود بر می آیید.

چینی زرین ایران، این بار با معرفی اصول چیدمان میز ناهارخوری، روشی ارائه می‌دهد که رعایت آن‌، شما را به میزبانی حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

 

شکل و ظاهر میز

برای تزئین میز ناهارخوری قبل از هر چیز به یک رومیزی نخی، زیر بشقابی یا رانر (نوار پارچه ای با عرض حدود 60 سانتیمتر که وسط میزناهارخوری قرار گرفته و از دو طرف آویزان می شود) نیاز دارید. چیدمان مناسب کارد، قاشق و چنگال و نیز استفاده از گل‌ها و سایر عناصر تزئینی، از جمله عوامل مهمی است که باعث می‌شود میهمان احساس راحتی داشته و نسبت به صرف غذا ترغیب شود. درواقع شکل و ظاهر میز ناهارخوری، نمایانگر خلاقیت شما برای پذیرایی از میهمان به شیوه‌ای مطلوب است .اصلی‌ترین اقلامی که در میز غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال و نمک پاش و فلفل پاش به تعداد کافی است که چیدمان هر یک تابع قوانین خاص است.

 

چیدمان میز

نخستین اصلی که در چیدمان میز ناهارخوری باید رعایت نمایید این است که وسایل میز را از کل به جزء بچینید. به این ترتیب که باید از لبه‌های میز شروع به چیدن وسایل کرد و کم کم به سمت مرکز میز رسید. توجه به این نکته مهم است که هیچ یک از تزئینات روی میز نباید به اندازه ای بلند باشد که مانع دید افراد دور میز گردد.

 

چیدمان بشقاب‌ها

بشقاب‌ غذاخوری (اصلی) را دقیقاً روبه‌روی هر صندلی قرار داده و حتماً به اندازه ۲.۵ سانتی‌متر از لبه میز فاصله دهید. اگر قرار است از ‌مهمانان‌تان با سوپ پذیرایی کنید،بشقاب‌های گود را داخل بشقاب‌های تخت و دقیقا در وسط آن بگذارید. همچنین وسط میز را برای قرار دادن ظرف غذاهای اصلی خالی بگذارید. 

 

 

چیدمان بشقاب سالاد

بعد از بشقاب غذا خوری، نوبت بشقاب سالاد است که میتواند دروسط این بشقاب یا سمت چپ آن قرار گیرد.

 

 

چیدمان بشقاب سوپ‌خوری

بشقاب سوپ‌خوری، وسط بشقاب اصلی و روی بشقاب سالاد قرار می‌گیرد.

 

 

چیدمان لیوان‌ و تنگ آب

محل قرارگیری لیوان‌ها در سمت راست و بالای بشقاب‌ها است. بهتر است برای هر میهمان دو لیوان در نظر گرفته شود، اگر می‌خواهید از دو سایز لیوان روی میز ناهارخوری تان استفاده کنید آنها را به ترتیب بلندی از چپ به راست، بالای کارد در سمت راست بگذارید. تنگ آب یا نوشیدنی را می توانید در سمت راست میز در حد فاصل بشقابهای اصلی روبروی هم قرار داد.  

 

 

چیدمان کارد، قاشق و چنگال

کارد را باید طوری روی میز قرار داد که لبه تیز آن رو به بشقاب باشد در صورتی که چند نوع کارد و چنگال و قاشق مورد احتیاج باشد، باید آنها را به ترتیب استفاده چید. قاشق درسمت راست بشقاب، در کنار کارد و چنگال در سمت چپ بشقاب قرار می گیرد. 

 

 

چیدمان کاسه ماست و ترشی

محل قرارگیری کاسه ماست و ترشی در سمت راست و بالای بشقاب اصلی است. (یعنی بین لیوان و بشقاب)

 

 

چیدمان دستمال سفره

دستمال سفره را می‌توان داخل بشقاب‌ها و یا حتی سمت چپ بشقاب و زیر چنگال قرار داد، که البته از نظر زیبایی‌شناسی بهتر است که داخل بشقاب‌ها قرار بگیرد.

 

 

استفاده از عناصر تزیینی

برای اینکه میز ناهارخوری، عالی جلوه کند، باید از عناصری مانند دستمال سفره و گلدان ‌نیز میتوان در وسط میز قرار بگیرد، که البته ارتفاع آن‌ نباید آنقدر بلند باشد که مانع دید افرادی که روبه روی هم نشسته‌اند گردد. همچنین می‌توان از سبد گل یا میوه نیز برای تزیین میز استفاده کرد.

 

 

چیدمان دیس غذای اصلی، ظرف سوپ و سالاد

دیس و ظرف سوپ و سالاد باید در وسط میز قرار گیرد، طوری که برای همه میهمان‌ها قابل دسترسی باشد و بتوانند به‌راحتی از غذای اصلی، سوپ و سالاد سرو کنند.